Podcastlancering in 10 Stappen

Lanceren, het wordt overal en iedere dag gedaan. Bedrijven, merken, producten, boeken, raketten, websites, films, series worden tegenwoordig dagelijks gelanceerd. Ieder op eigen passende wijze. Soms met veel lawaai, aandacht: organisch en/of ingekocht. Anderzijds kan intiem juist krachtiger zijn. 

En in podcastland… blijft het voornamelijk stil. Vaker zelfs, oorverdovend stil. Vergeten in de chaos van de tijdsdruk, door ongeduld of druk van bovenaf. Gemiste kans en een tegelijkertijd creëert deze grote lanceer-leegte volop kansen voor toekomstige podcasts. Kijk, luister en leer van andere branches, succesvolle merken en maak je lancering leuker en succesvoller tegelijkertijd.

Leer van andere branches

Wellicht is de podcastbranche in Nederland nog te jong (en te druk met opstaan) om te leren van bijvoorbeeld de modebranche met haar collectieve shows (fashion week). Of de filmwereld met haar premières en PR stunts. Of van de flashmobs die begin deze eeuw succesvol werden ingezet voor meerdere merken. Of de retailwereld waar nieuwe producten via veel verschillende kanalen het licht zien. 

Als jij ervan overtuigd bent dat jouw podcast jouw (en je team) bloed, zweet en tranen waard is, om deze te kunnen delen met een breder publiek. Wees dan nieuwsgierig en creatief in de lancering ervan. Er zijn zoveel quotes over ‘the first impression’ en eigenlijk doen die er alleen maar toe; indien je ook werkelijk een eerste indruk weet te maken op je doelgroep door haar te bereiken met je podcastlancering.

Buzzzzzz around your podcast 

Ik hoor je denken ‘dat kan toch gewoon met mailtje naar mijn achterban en een persbericht?’ . Dat mailtje bereikt alleen de mensen die jou al kennen en niet de overige 6,9 miljoen Nederlandse podcastluisteraars. En de kans dat media jouw persbericht ook werkelijk oppikken is vele malen groter is, als je er iets ludieks aan vast plakt. In het kader van ‘vertel het niet, maar laat het zien’ (of ervaren). 

Laat je jezelf daarbij inspireren door andere branches en bubbels. Hoe ik je er vandaag mee verder help is door 10 minimale podcastlanceerstappen met je te delen. Dit is de minimale investering aan liefde en aandacht die jouw podcast verdient. 

Minimale podcastlancering in 10 stappen

Stap 1: PodcastLanceerDoel 

Vraag jezelf af: de podcastlancering is succesvol, indien 60 dagen na de lancering…. You know the drill, maak het concreet en meetbaar. Wil je meten o.b.v. luistercijfers, reviews of de reacties die het teweeg brengt.


Daag jezelf uit. Maar houdt tegelijkertijd in je achterhoofd dat podcasting een relatief traag medium is, met als voordeel dat het een beter langetermijneffect heeft dan bijvoorbeeld bloggen en social media content.   

Stap 2: Inventariseer je huidige kanalen

Welke kanalen zetten jij en je collega’s al in om de doelen van de organisatie te bereiken? Inventariseer en bedenk hoe je deze kanalen ook kunt gebruiken tijdens de lancering van de podcast zelf. En daarna natuurlijk ook voor de lanceringen per podcastaflevering.

Stap 3: Nieuwe kanalen

Nieuw medium, nieuwe kansen. Podcasten is audio en trekt daarmee ook een blik aan nieuwe bereik-mogelijkheden open. Niet in plaats van de bovenstaande huidige kanalen, maar als toevoeging. Ik weet zeker dat je na een korte brainstorm met je marketing-/communicatiecollega’s (of met mij) zomaar 5 nieuwe wegen naar jouw podcastluisteraar vindt. 

Stap 4: Timing is alles 

Timing is everything. Er zijn zelfs gedichten en liedjes over geschreven. Maar zodra het lanceer-ongeduld ontstaat (“we hebben nu alles toch al klaar staan, let’s go”) wordt de timing al snel aan de kant geschoven voor korte-termijn-scoor-doelen. Met timing kun je het verschil maken tussen een ‘aandacht-boost’ of ‘met-stille-trom-starten’ voor jouw audioshow.

Ga bijvoorbeeld eens na welke events er al op de agenda staan? Welke belangrijke data spelen er voor jouw organisatie/ missie/ visie? Op welke actualiteit (in jouw markt) kun je inhaken? Zoom uit en denk in mogelijkheden, dan vind je zomaar het perfecte presenteermoment. 

Stap 5: Bedenk iets unieks en ludieks

Ken je nog het fenomeen flashmob: een (grote) groep mensen die plotseling op een openbare plek samenkomt, iets ongebruikelijks doet en daarna weer snel uiteenvalt. Je hebt er duizenden video’s van online staan en ook bedrijven hebben hier destijds handig om ingespeeld. Bijvoorbeeld het horlogemerk Seiko. 

Misschien denk je… “mwah dit past niet bij ons merk”. Weet dan, dit is maar een van de duizenden mogelijkheden waarop je ook een podcast kunt lanceren. 

Duik in je kern- en merkwaarden, merkverhaal en zorg dat de ‘ontvanger van je lanceer-stunt’ aangeraakt wordt. En je raad het al; iets ludieks op de juiste plek en tijd (stap 4). Leg je de offline stunt ook vast op video, dan heb je meteen krachtige content voor je (post-)lancering. 


Stap 6: Vergeet nooit te pre-launchen

De pre-launch fase is de marketingperiode, tot het moment dat mensen een werkelijke product kunnen aanschaffen. In het geval van je podcast, wanneer ze je podcast kunnen luisteren. Bij grootse aankopen zoals auto’s, duurt deze periode relatief langer. In het geval van je podcast gaat het niet om een uitgave van geld, maar een investering van (luister)tijd. Wees je daar bewust van. Hoe kort je podcast-pre-launch periode ook zal zijn, vergeet hem nooit. Dit is het moment van teasen, cliffhangers en magie creëren rondom de lancering van je podcastparel.

Stap 7: Betrek je gasten

Iedere podcastgast die plaatsneemt achter de microfoon heeft zijn/ haar netwerk en daarmee (nieuw) bereik. Betrek je gasten zowel bij de lancering van de podcast als de aflevering waarin zij verschijnt. Bespreek samen wat de mogelijkheden en wensen zijn voor het betrekken van zijn/ haar netwerk. Maak het makkelijk met deelbare content, die de persoon in kwestie kan delen met zijn/ haar netwerk. 

Stap 8: Lanceer je podcast

D-Day in de meest positieve zin van het woord. Op deze dag komt alles samen. Je mag en gaat eindelijk ‘los’. Ik hoop met een ludieke actie, maar in ieder geval laat je op alle mogelijke kanalen horen dat de podcast nu te beluisteren is. Vergeet daarin ook niet de media te teasen (en na te bellen) om aandacht te schenken aan je audioshow.

Stap 9: After-launch

De podcast is bij uitstek een ‘langzaam’ medium. Het duurt langere tijd voordat mensen een podcast ontdekken en omarmen. Maar als je ze eenmaal bereikt dan heb je een super loyale doelgroep te pakken, waarbij ca. 80% van je luisteraars de gehele podcastaflevering luistert (ter vergelijking bloglezers investeren circa 3 minuten). Met als bonus dat ‘de stem’ bijna 40% krachtiger en betekenisvoller is dan het geschreven woord.

Lanceer dus niet alleen de podcast zelf, maar breng deze daarna continue onder de aandacht door iedere podcastaflevering ook te lanceren. Het mooie is dat de podcast zelf hier het middel voor is. Je kan per aflevering talloze sub-onderwerpen, quotes, post en fragmenten destilleren die relevant zijn voor het kanaal dat je op dat moment inzet. Jouw podcast zelf, is namelijk je content-kanon.

Stap 10: Integreer je podcast in al les

Ieder merk heeft al een communicatiemix, voordat de podcast gelanceerd wordt. Zorg ervoor dat je podcast in al die middelen een plek krijgt. Op je website, mobiele app, verpakkingen, spiegels en kralen, visitekaartjes, online profielen, social media biografie/ headers/ posts. Logisch toch?! En precies daarom zo belangrijk (en te vaak vergeten).   

Liever een fluistercast of podcast?

Dit zijn wat mij betreft de minimale stappen die een podcastlancering verdient. Mocht je nu denken: “pffff, nog meer werk”. Wie weet is het dan beter om je podcast(-idee) weer terug op de plank te leggen. Als alle liefde, moeite, tijd, bloed, zweet en tranen die de podcast al in zich heeft het niet waard is om op deze manier gepresenteerd te worden… Dan kun je er beter mee stoppen. Dan wordt het een fluistercast, een leuke hobby en niet het krachtige lange termijn medium waarmee de missie en visie van jouw organisatie voor een groots/ groter publiek tot leven komt.

En nu een vraag aan jou:

“Welke van de bovenstaande lanceerstappen
gaat het grootste verschil maken voor jouw podcastlancering?” 

Ik zet ze voor het gemak nog even onder elkaar:

  1. PodcastLanceerDoel
  2. Inventariseer huidige kanalen
  3. Nieuw medium, nieuwe kansen
  4. Timing is alles
  5. Bedenk iets unieks en ludieks
  6. Vergeet nooit te pre-launchen
  7. Betrek je gasten
  8. Lanceer
  9. After-launch
  10. Integreer je podcast in alles


Mocht je zelf echt willen onderscheiden met je podcastlancering? Daag jezelf dan extra uit in stap 5, met een ludieke unieke actie rondom het lanceringsmoment zelf. Iets in het verlengde van je merkverhaal en je brand assets, waarmee je de navelstreng van je podcast meteen zichtbaar, voelbaar en hoorbaar maakt. Dit kan van alles zijn, zolang het maar niet alleen informatief is. Raak de emotie- en ervarings-snaar van de podcastluisteraar die jij wilt bereiken. 

Op naar meesterlijke podcastlanceringen

Mijn wens voor komend jaar is dat we meesterlijke podcastlanceringen mogen meemaken, die we over 10 jaar nog steeds herinneren. Waarmee we het medium nog aantrekkelijker en relevanter maken voor zowel de luisteraar als organisaties. 


Ken jij een podcastlancering of een lancering van een merk ter inspiratie voor podcastmakers? Mail me dan of deel het hieronder in de comments.