Podcastmicrofoons voor jouw podcastproductie

Blog #59

Aankondiging blog over podcastmicrofoons die je kunt inzetten voor jouw podcastproductie.
Podcastmicrofoons 6 soorten uitgelicht

Het mooie van podcasten is o.a. dat het zo gemakkelijk is om ermee te starten. Bijna voor ieder budget is het mogelijk om een podcast te maken. Het is als hardlopen onder de sporten, bijna iedereen kan er relatief makkelijk mee starten. Helaas betekent dit niet dat het altijd even wijs en efficiënt wordt ingezet; waarover in een later blog meer. In dit blog antwoord op de meestgestelde vraag aan mij de afgelopen maanden. Een overzicht van microfoons die geschikt zijn voor jouw podcastproductie.


Eerste vraag over ‘podcast maken’

Een van de eerste vragen die ik vaak krijg als het over ‘podcasts maken’ gaat is: welke microfoon heb ik nodig? Een vraag die wat mij betreft niet hoort in het begin van je podcasttraject, maar pas gesteld moet worden nadat je weet ‘wat voor podcast’ je gaat maken en op welke manier. Waarom? hoor ik je denken.

Omdat techniek wat mij betreft dienend is en niet het uitgangspunt. Nu ben ik geen techneut (zie disclaimer) maar podcaststrateeg en - maker, anders had ik dit waarschijnlijk anders geformuleerd. Ik vind het belangrijk dat een podcastproductie jouw merk/ organisatie versterkt. En dat kan alleen als de podcast op alle fronten je strategie boost en relatief makkelijk kan worden gemaakt. Anders loopt de productie binnen de kortste keren ‘vast’ en wordt jouw podcast net als zovelen: een podcast met een enthousiast begin die nog voor aflevering 10 uitgaat als een nachtkaars.  

Podcast-weetje:
Op dit moment (januari 2024) zijn er circa 4,3 miljoen podcasts wereldwijd, waarbij er de laatste 30 dagen 309.122 afleveringen geüpload werden. Dit betekent dat circa 14% van deze podcasts werkelijk actief is op dit moment (bron: Podcast Index LLC).


Techniek dient je podcastproductie

Je kunt op zoveel manier opnemen: in de studio, op locatie, in bed, via een online studio… Waarbij het er niet persé om gaat dat jij hele goeie spullen of zelfs de beste spullen hebt. Maar juist de spullen die bij jou en je podcastproductie passen (dienen dus). Zowel je podcastformat, techniek als postproductie – sterker de gehele podcast – staat in dienst van het doel dat de podcast heeft binnen jouw merk- of organisatiestrategie. Dát is het begin: bedenken hoe de podcast helpt om doelen te behalen.

Soorten podcastmicrofoons

Ik snap natuurlijk dat je goed voorbereid wilt zijn en jezelf alvast wilt oriënteren. Daarom zal ik de microfoon-opties voor je uitlichten en waarvoor je welke microfoon het beste inzet. Zoals eerder gezegd: dit is microfooninformatie van een microfoongebruiker en podcastluisteraar, ik ben geen podcasttechneut. De microfoons waarover ik schrijf gebruik ik zelf of heb ik zelf gebruikt.

  1. Condensator microfoon

    Geeft een gedetailleerd geluid, maar pikt daarmee ook meer omgevingsgeluid op. Ideaal te gebruiken in een audiovriendelijke omgeving (studio) en wordt vaak ingezet voor radioprogramma’s en muziekopnames. Voordeel: gedetailleerd geluid. Nadeel: pikt veel omgevingsgeluid op.
  2. Dynamische microfoon

    Pikt minder omgevingsgeluid op dan de condensator microfoon. Geschikt voor podcastopnames op korte afstand op te nemen. Ideaal om te gebruiken als je op diverse locaties opneemt en niet van tevoren weet hoe audiovriendelijk de omgeving is. Ik werk al 3 jaar heel erg fijn met deze microfoon en wel met de ‘Rode Podmic’. Nadeel t.o.v. de USB-microfoon is dat je er een audiorecorder bij nodig hebt. Voordeel van de recorder is dat je computer niet vastloopt (en je opname verziekt). 
  3. Band microfoon

    Deze microfoon wordt vooral in muziekstudio’s gebruikt en is verre familie van de dynamische microfoon. Deze beschouw ik niet als optie voor (beginnende) podcasters.

 

Drie extra opties waaraan je wellicht niet zou denken

Onderstaande drie microfoons behoren ook tot bovenstaande groepen, maar je zou er wellicht niet zo snel aan denken. Toch zijn ze heel waardevol als het gaat om flexibele en mobiele audio- opnamen.

  1. Microfoon op je telefoon

    Deze podcastmicrofoon staat nu al dag en nacht tot je beschikking. Je telefoon! Ideaal als je onderweg bent en opeens in een situatie komt die kan bijdragen aan jouw podcastproductie. Een meer mobiele of flexibele microfoon bestaat er niet. Nadeel: audio-technisch niet de beste optie. Voordeel: je hebt je telefoon altijd bij je en deze podcastmicrofoon komt razendsnel voor jou in actie. 
  2. Dasspeld microfoon

    Een dasspeld microfoon kun je op je telefoon aansluiten om het geluid te optimaliseren. Ikzelf heb altijd een ‘Rode Smartlav+’ in mijn tas zitten. You never know what will happen. En met de ‘Boya duo Lavalier’ kun je zelfs 2 personen tegelijk opnemen op twee verschillende sporen (dat is handig in de montage) en kun je ook op je videocamera aansluiten. Voordeel: makkelijk en klein om mee te nemen met veel betere audiokwaliteit dan alleen je telefoon. Ik gebruik de dasspeld ook vaak voor het maken van video’s. De dasspeld valt onder de groep condensator microfoons.
  3. USB microfoon
    Mijn eerste podcastmicrofoon toen ik in 2019 met mijn Verschil-Makers Podcast begon was de ‘Blue Yeti. Valt ook onder de groep condensator microfoons. Met als voordeel dat de aansluiting USB is, waarmee je deze direct aansluit op je computer. Je kunt ook mee met zijn tweeën of zelfs de hele omgeving opnemen. Nadeel: is toch echt wel de audiokwaliteit en dat je maar op 1 spoor kan opnemen. Dat betekent dat niet iedere spreker een eigen spoor heeft en dat maakt montage lastiger. 


En nu een vraag aan jou:

“Naar welke podcastmicrofoon 
gaat jouw voorkeur uit? ” 

Laat je het mij weten in de reacties?

Wil je een professionele podcast starten met goed geluid, zonder teveel gedoe? Dan raad ik je aan om te starten met een dynamische microfoon (heb je wel opnamerecorder bij nodig) of gebruik te maken van een podcaststudio. Maar als je kijkt naar budget-efficiëntie: je schaft een eigen (simpele) mobiele podcaststudio aan, voor dezelfde kosten als een eenmalige podcaststudio-opname. Voordeel van de studio-opname is natuurlijk dat ze ook het schakelen, mixen, montage en audionabewerking uit handen nemen met radiokwaliteit als resultaat.

Waar iedere podcastproductie werkelijk zou moeten beginnen 

Omdat jouw podcast vaak IN iemands oren wordt afgespeeld (72% van de podcast wordt afgespeeld via mobiel en dus o.a. met ‘oortjes’ in geluisterd) is goede audiokwaliteit van groot belang. Een podcast niet goed kunnen horen of veel geluidverschil, zijn voor mij persoonlijk redenen om ‘af te haken’ en niet meer terug te komen als podcastluisteraar. Hoe zit dat met jou? Gelukkig is de audiokwaliteit niet alléén afhankelijk van de microfoon, maar kan er ook nog aan gesleuteld worden in de podcastmontage (daarover later meer).

Ook al is je podcastaudio 100% in orde. Dit betekent nog niet dat je podcast ook haar doel zal dienen. Dit deel is afhankelijk van je podcaststrategie. Oftewel hoe je ervoor zorgt dat de vorm (format), inhoud (host, onderwerpen, tone-of-voice) en het bereik (partners, samenwerkingen, media, advertising) van jouw podcast haar merkdoelstelling zal versterken.


Dat is waar iedere podcast écht zou moeten beginnen…

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Diclaimer bij dit blog

Ik herhaal het nogmaals. Ik ben geen (audio)techneut maar podcaststrateeg en -maker. Ik schrijf dit blog over podcastmicrofoons vanuit podcastmaker- en luisteraarsperspectief, aangezien ikzelf altijd wat zenuwachtig wordt van vakjargon. Dit blog schrijf ik met de intentie; dat jij je eerste podcastmicrofoon-oriëntatie-moment hebt. Wil je uitgebreidere en meer specifieke informatie over podcastmicrofoons? Dan adviseer ik je een sound engineer of microfoon-tutorial te raadplegen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Over Marleen Toxopeus

Als PodcastStrateeg ben ik er voor organisaties die 'echt' verschil willen maken en podcasten daar als versneller voor in willen zetten. 

Met versneller bedoel ik... Podcasting geeft je het ideale handvat, is het ideale voertuig, middel waarin waarden, missie en visie bij elkaar en tot leven komen. Waarmee jouw organisatie haar impact vergroot en versterkt. 

Podcasting is leuk om op te zetten. Maar HOE gaat podcasting de strategie van jouw organisatie bekrachtigen? Het is zo belangrijk om hier, voordat je start, over na te denken. Hoe zet jij jouw Podcast in, zodat deze vóór je werkt... en je huidige strategie versterkt. 

Ik het verlengde van mijn visie, maak ik mijn eigen ‘PodcastLeaders Podcast’ en ontwikkelde o.a. de ‘Nederland Inclusief Podcast’ voor Bureau NCDR (Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme).


Wil je meer tips op het gebied van podcasten voor organisaties? Download dan gratis mijn 30 PodcastTips. Met deze tips help ik je op weg om podcasting zodanig in te zetten, dat het je strategie en slagkracht aanzienlijk versterkt.

Gerelateerde Blogs

Podcastlancering
in 10 stappen

Blog #58
Lanceren, het wordt overal en iedere dag gedaan. Bedrijven, merken, producten, boeken, raketten, websites, films, series worden tegenwoordig dagelijks gelanceerd. Ieder op eigen passende wijze. Soms met veel lawaai, aandacht: organisch en/of ingekocht. Anderzijds kan intiem juist krachtiger zijn.

En in podcastland… blijft het voornamelijk stil. Laat je jezelf inspireren door andere branches en bubbels.

25 Podcast
Do's & Don'ts

Blog #52

Ik hoop je met deze 25 Podcast Do's & Don'ts kaders te bieden die de Podcast Drempel voor jou verlagen.


Gewoon omdat je iets kunt afstrepen en ergens aan vast kunt houden. Compleet zijn ze niet, maar raak zijn ze wel. Daar gaan we...


Resources die je verder helpen

Download gratis
30 PodcastTips

Er is geen medium dat zo puur, transparant, laagdrempelig, booming is en tot de verbeelding spreekt als Podcasting. Dat ik geloof in de slagkracht van Podcasting mag duidelijk zijn. En de cijfers onderstrepen dit rijkelijk.

  • Bijna de helft van de Nederlanders luistert.
  • Afgelopen halfjaar stijging van 500.000 luisteraars.
  • Meerderheid luistert wekelijks.
  • En verwacht zelfs vaker te gaan luisteren.
  • 80% van luisteraars blijft tot einde luisteren.
  • Audio is ca. 40% betekenisvoller dan woord.

    Met deze 30 PodcastTips help ik je  op weg om podcasting in te zetten, waarmee het je strategie en slagkracht aanzienlijk versterkt.
De belangrijkste stap voordat je start met podcasten

De belangrijkste stap voordat je start met Podcasten...

Wil jij starten met Podcasten? Of ben je al begonnen en voelt het allemaal nog een beetje wiebelig? Zorg er dan voor dat je deze video bekijkt. 

Hierin ga ik in op de allerbelangrijkste stap die je te zetten hebt, voordat je start met het maken van je Podcast. Een vraag die je al eerder voorbij hebt horen komen, maar die nu een geheel andere lading dekt en een enorm krachtig effect heeft op het succes van jouw podcast.

Podcast Interview voorbereiden in 6 Stappen

Podcast Interview 

voorbereiden in
6 Stappen ...

De Kracht van Podcast zit voor mij in het pure en rauwe ervan. De kracht en kwetsbaarheid van de stemmen. Alsof je per ongeluk een interessant gesprek opvangt van mensen die bijvoorbeeld naast je zitten op het terras. Maar hoe bereid je jezelf zo voor, dat dit ook bij jouw interview het geval is?

In deze video neem ik je mee stap-voor-stap mee hoe jij een verrassend sprankelend gesprek voert in plaats van een Guantánamo Bay-achtige ondervraging.